Visie

Om elke leerling een passend plek te bieden, vind ik, als leerkracht, de communicatie met ouders erg belangrijk. Juist bij jonge kinderen kan er nog erg veel aangeleerd worden. Als leerkracht kun je dit niet alleen en heb je hier de steun van ouders bij nodig. Ik ben van mening dat een hoge ouderbetrokkenheid zorgt voor een positief effect op de leerprestaties van het kind. Ouders zijn op verschillende mogelijke manieren betrokken. Ouders richting hun kind als leerling, ouders richting de groep of school als geheel en de school richting ouders. Om de ontwikkeling van je kind het best in beeld te krijgen, vind ik het belangrijk dat ouders naar tien minuten gesprekken komen. Hier kun je horen hoe het ervoor staat. Een kind gedraagt zich namelijk altijd anders in een schoolsituatie dan in een thuissituatie. Dit heb ik namelijk ervaren bij een leerling in mijn stageklas. Ouders zijn een aantal weken geleden gescheiden. Na de scheiding is het meisje compleet omgeslagen en gebeuren er de gekste dingen in de klas. Het meisje weet niet om te gaan met emoties. Ze wordt verder opgevoed door moeder, maar moeder ontwijkt elk contact met school. Moeder biedt de kinderen veel zelfstandigheid en het meisje is ook heel zelfstandig. Doordat moeder geen contact meer heeft met de school, weet ze niet hoe het met haar dochter ervoor staat. Ik vind het daarom belangrijk een goede situatie met ouders te hebben. Als we dat tot stand zouden kunnen brengen, zouden we kunnen kijken wat we dit meisje kunnen bieden. Daarom vindt de vier manieren meeleven, meehelpen, meedenken en meebeslissen voor ouders erg belangrijk. Zij kunnen op deze manier hun stem laten horen. 

Het belangrijkste bij zelfregulatie vind ik dat jonge kinderen momenten moeten kunnen creëren om zich even terug te trekken. Ik merk in mijn stageklas dat de leerlingen dit af en toe nodig hebben. In de maatschappij van nu komt er zoveel druk op kinderen te staan. Er moeten steeds vaker op jonge leeftijd keuzes worden gemaakt. Als ik later zelf voor de klas sta, zou ik graag het griefelen aan willen bieden in het regulier onderwijs. Het is een mooi concept op zelfregulerende vaardigheden aan te leren, zelfvertrouwen op te bouwen en vaardigheden te ontwikkelen die je helpen om te ontspannen. Zelfregulering is niet voor alle kinderen vanzelfsprekend. De ene leerling vindt het lastig om emoties of impulsen onder controle te houden. Belangrijk bij het leren van deze vaardigheden is de band met leerling en leerkracht. Er moet vertrouwen zijn in de leerlingen vanuit de leerkracht. Ik heb nooit nagedacht over de inrichting van de leeromgeving. Ik maak in vakinhoudelijke onderwerpen wel overwogen keuzes, maar over een overzichtelijke leeromgeving heb ik nooit nagedacht tijdens mijn stage in het regulier onderwijs. In het speciaal onderwijs heb ik geleerd een leeromgeving te creëren waarbij structuur wordt geboden. De leerlingen moet duidelijkheid hebben en zo min mogelijk prikkels. In elke leeromgeving komen wel prikkels voorbij en daarvoor kun je pictogrammen bieden om de leerlingen hou vast te bieden. De kinderen in mijn groep laten hierbij vaak ongewenst gedrag zien omdat zijn niet kunnen omgaan met de prikkels of hun emoties. Hierdoor hebben ze bij om op school gekozen voor PBS. Dit een manier om ongewenst gedrag te corrigeren door het gewenste gedrag te benoemen. Bijvoorbeeld niet rennen door de gang, wordt rustig lopen door de gang. Elke situatie heeft zijn eigen pictogrammen. De leerlingen weten wat van hen wordt verwacht wordt. Dit is een manier om preventief te handelen. Je voorkomt hiermee het ongewenste gedrag. Om passend onderwijs te bieden, moet je als leerkracht duidelijk verwachtingen stellen en een duidelijke structuur bieden. 

Bij het vormen van de groepsdynamiek moet je rekening houden met de fases van groepsvorming. Dit zijn forming, storming, norming, preforming en termination. Het vormen van de groepsdynamiek gebeurt het hele jaar door en elke gebeurtenis vormt de groep weer een beetje anders. Het jonge kind is vooral gericht op zichzelf en de volwassene. Daarom is het belangrijk om als leerkracht van jongs af aan een positieve groep te maken. Dit scheelt ook voor de later leeftijden. De kinderen in mijn stageklas zitten nog vooral op de pre-conventioneel niveau. De juf of hun ouders is bepalend. Als juf zegt dat iets niet mag, dan mag het ook niet. Kleuters willen vaak de straf vermijden. Sommige kinderen maken af en toe de afweging. Kom ik hier voordelig vanaf? Deze fase zorgt ervoor dat een groep gevormd wordt. Allemaal kinderen in het eerste stadium van pre-conventioneel niveau zou leiden tot 'tamme' kleuters. Ik vind het belangrijk om een sociogram af te nemen in de groep om in kaart te brengen hoe de relaties liggen. Hierbij moet je rekening houden dat het sociogram bij kleuters niet heel betrouwbaar is. Een goede groepsdynamiek helpt bij de leerprestaties van de leerlingen en heeft een positief effect op het groepsklimaat. Juist door op jonge leeftijd te beginnen, kunnen veel vaardigheden en routines nog worden ingetraind. Om passend onderwijs te bieden, is het belangrijk dat leerlingen zich fijn voelen in een groep. De leerling moet geen marginaal zijn. Er moeten vriendjes in de klas zitten om de leerprestaties te bevorderen. Een goede plek in de groep, draagt bij aan een goede leerontwikkeling. 

In de maatschappij van nu wordt er steeds meer van kinderen verwacht. Ik ben mij nooit bewust geweest van de voorbeeldfunctie die ik had richting de kinderen vanuit het oogpunt identiteitsontwikkeling. De leerlingen doen jou in elke mogelijke situatie na. Je kunt dit vooral goed zien bij hun ouders. Kinderen kunnen hun ouders erg goed imiteren. Ik vind het belangrijk dat er in het onderwijs meer aandacht wordt besteed aan identiteitsontwikkeling. Tijdens specialisatie jonge kind deel 1 hebben wij gekozen voor het thema wie ben ik. Wij zijn erachter gekomen dat veel kleuters nog niet weten wie zij zijn. Het is fijn dat pedagogische doelen gecombineerd kunnen worden met vakinhoudelijke doelen. In mijn stages heb ik vaak gezien dat kleuters niet de ruimte krijgen om te ontdekken (initiatief versus schuld). We hebben in het onderwijs een druk programma waardoor dit ruimte moet maken voor andere zaken. Hierdoor is er veel gekaderd en is er weinig ruimte om te ontdekken. Ik vind het belangrijk om leerling te laten experimenteren en te ontdekken. Wat vinden zij leuk? Wat vinden zij niet leuk? Als een leerling weet wie hij of zij is, wordt het bieden van passend onderwijs gemakkelijker. 

Ik vind dat leerlingen veel meer passend onderwijs moeten krijgen. Nu worden leerlingen heel snel in hokjes geplaatst en richting het speciaal onderwijs gestuurd. Een leerling met een iets grotere rugzak past ook gerust in het regulier onderwijs. Hierbij vind ik het belangrijk dat de klassen niet te groot worden gemaakt. Elke leerling verdient een kans. Door preventief te handelen voorkomen we ongewenst gedrag. Ik heb de afgelopen tijd geleerd dat PBS een hele mooie manier hiervoor is. We kenmerken een kind al gauw met een gedragsprobleem. Meestal is het laten zien van een gedragsprobleem een signaal om hulp. Als leerkracht moet je ook kijken naar je eigen leerkracht handelen. De omgeving van de leerling is hierbij belangrijk. Een voorbeeld hiervan is een jongen in mijn klas met hechtingsproblematiek. Wat is de reden dat deze leerling dit gedrag laat zien? Ik als leerkracht was te veel aanwezig in zijn 'ruimte'. Door bewust te kijken naar mij leerkrachtgedrag heb ik dit kunnen aanpassen en een hele goede band met deze leerling opgebouwd. Hierbij zorg ik voor ruimte zodat hij ook de toenadering zoek. Als leerkracht moet je niet blijven pushen. Ik gun alle leerlingen passend onderwijs binnen het regulier onderwijs als dat mogelijk is. Laten we afstappen van de hokjes, maar ruimer denken en kijken wat we als leerkracht kunnen doen. 

 

 

Kritische vragen

Ouderbetrokkenheid: De ouders en de school liggen totaal niet op één lijn. Wat kan je als leerkracht doen?

Zelfregulatie en gedrag: Welke middelen hebben een waarde om zelfregulatie van leerlingen te stimuleren?

Groepsdynamiek: Als een leerling zelf niet bij de groep wil horen, wat kun je dan als leerkracht nog doen?

Identiteitsontwikkeling: Waarom moet een school bijdrage leveren aan identiteitsvorming?

Maak jouw eigen website met JouwWeb