Passend onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Passend Onderwijs heeft als doel dat alle kinderen een plek krijgen op een school die bij ze past. Ook als de kinderen extra ondersteuning nodig hebben. De scholen in de regio of stad werken samen in een samenwerkingsverband om de extra ondersteuning te bieden. In het ondersteuningsprofiel van de school staat de ondersteuning die de school aan de leerlingen biedt. Passend onderwijs geldt voor zowel alle basisscholen als alle scholen voor voortgezet onderwijs. Je moet Passend onderwijs niet zien als een aparte schoolsoort, want dat is het namelijk niet (Kaspers, 2021)

 

Om Passend Onderwijs uit te voeren worden de volgende middelen ingezet:

Zorgplicht

Elk schoolbestuur in Nederland moet leerlingen een passend onderwijsaanbod bieden. Als dit voor de school niet haalbaar is, dan moeten zij binnen het samenwerkingsverband met andere scholen een passende plek zien te vinden. Doordat ouders hun kind aanmelden bij een school hoeven zij dus zelf niet meer opzoek te gaan. 

Vorming van samenwerkingsverbanden voor 'lichte' en 'zware' zorg

Scholen voor primair onderwijs werken samen in een structuur om passend onderwijs te bieden. Dat houdt in dat het samenwerkingsverband bestaat uit reguliere basisscholen, speciaal basisonderwijs (lichte zorg), speciale scholen voor zware zorg in cluster 3 en cluster 4. Cluster 3 is een school met lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen en langdurig zieke kinderen met een lichamelijke handicap of meervoudig gehandicapte kinderen met één van deze handicaps. Cluster 4 is een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen, kinderen met psychiatrische stoornissen, langdurige zieke kinderen anders dan met een lichamelijke handicap en kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten. Scholen met cluster 1 en 2 blijven als landelijke organisaties bestaan wegens het kleine aantal instellingen en de zeer specifieke expertise. 

De scholen die zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband maken afspraken over zaken zoals de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek krijgen in het speciaal onderwijs. Daarnaast maakt het samenwerkingsverband ook afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming van (jeugd)zorg. 

Budgettering  

Het samenwerkingsverband krijgt een vast budget. Het rugzakje van leerlingen wordt afgeschaft en de gelden voor de cluster 3 en 4 scholen worden aan het budget van het samenwerkingsverband toegevoegd (Alkema et al., 2015).